صراط

تنها راه نجات از مرگ... "شهادت" است!

صراط

تنها راه نجات از مرگ... "شهادت" است!

ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم
غافل از آنکه شهادت را جز به "اهل درد" نمی دهند...

طبقه بندی موضوعی

خرشان که از پل بگذرد به ریشتان خواهند خندید

سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۳۲ ب.ظ

از صفر تا 100 بیانیه سوئیس را در اینجا بخوانید؛ تجربه 70 ساله و وقاحت طرف غربی این اصل مهم را به ما ثابت کرده است؛

بعد از 9 روز مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس، آقای دکتر ظریف و خانم موگرینی از هتلی که محل انجام مذاکرات بود به طرف دانشگاه لوزان رفتند تا بیانیه مشترک مطبوعاتی را قرائت کنند. بلافاصله بعد از خوانده شدن بیانیه واکنش های مختلفی در داخل و خارج کشور صورت گرفت...

در داخل کشور و مخصوصا فضای مجازی عده ای ناآگاه با تیترهای توافق یا خیانت؟! یا شهر سقوط کرد... ایمانتان از دست نرود و... به استقبال ماه ها تلاش فرزندان انقلاب رفتند. کسانی که نماینده مردم ایران و مورد اعتماد آحاد ملت هستند و ما در تلاش این عزیزان در راستای منافع نظام و کشور هیچ تردیدی نداریم. همه ی دغدغه ی ما از خدعه ی طرف مقابل است.

در طرف دیگر هم متاسفانه عده ای الکی خوشحال، فقط به دلیل خوانده شدن بیانیه ای غیرالزام آور و مبهم، در خیابان ها کارناوال شادی راه انداختند و عده ای نیز پیام های تبریکی را برای رهبر انقلاب و رئیس جمهور و آقای دکتر ظریف و.. فرستادند. پیام هایی که به قول حضرت آقا پیام هایی بی معنی است؛ چون هنوز هیچ چیز در اختیار نداریم و هیچ الزامی به‌وجود نیامده است. آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود.(رهبر انقلاب در دیدار 20 فروردین با مداحان)

همین عده نیز در روزنامه ها و سایت های زنجیره ای خود با فراموش کردن دهه ها دشمنی طرف مقابل در مواجهه با ملت ایران، آتش توپخانه را به طرف خودی ها گرفتند. انگار نه انگار که طرف مقابل است که نمی خواهد چالش هسته‌ای تمام شود. وگرنه اگر طرف مقابل در ادعای خود صادق است، چرا در همین منطقه کشورهایی مثل اسراییل و پاکستان و هند سلاح هسته ای دارند؟ چرا دم برنمی زند؟ اصلا چرا کشور آمریکا باید بیشترین ذخایر تسلیحات هسته ای را داشته باشد؟ چرا آمریکا به عنوان تنها کشوری که از سلاح های هسته ای استفاده کرده است، محاکمه نمی شود و پاسخگو نیست؟ و... و... و...

این دوستان با سیاه نمایی دست آوردهای تیم های مذاکره کننده قبلی، سعی دارند از این موضوع در انتخابات آینده مجلس بهره برداری سیاسی کنند. سوالی که از این روشنفکرنمایان مطرح است این است که وزیرامورخارجه و دوستانشان در تیم مذاکره کننده با چه سرمایه ای در پشت میز مذاکره حاضر شدند؟

ما نگران نیرنگ طرف مقابل هستیم

در دقایق پایانی مذاکرات وزارت امور خارجه کشورمان  وزارت امور خارجه کشورمان متنی را با عنوان «خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک» برای رسانه ها ارسال کرد. اما شیطان بزرگ نیز به طور همزمان متنی را با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» در سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا  منتشر کرد که مدعی بود آنچه منتشر شده متن توافق اصلی است. این دو متن تفاوت هایی اساسی و تامل برانگیزی با یکدیگر داشت که ما چند مورد از آنها را به طور خلاصه در اینجا مطرح می کنیم تا غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بیش از پیش آشکار شود.

1. متن ایرانی: هیچ کدام از فعالیت های هسته ای ایران متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های ایران در نطنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد داشت.

متن آمریکایی: ایران موافقت کرد تقریبا دو سوم فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهد.

2. متن آمریکایی: ایران موافقت کرد برای 15 سال هیچگونه تاسیسات غنی سازی ایجاد نکند. که چنین چیزی در متن ایرانی نیامده است.

3. متن ایرانی: فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد.

متن آمریکایی: ایران موافقت کرد برای 15 سال در فردو غنی سازی نکرده و تحقیق و توسعه مرتبط با غنی سازی در این سایت انجام ندهد.

4. متن آمریکایی: ایران موافقت کرد راکتور اراک بازطراحی شود و قلب راکتور نیز تخریب خواهد شد.

متن ایرانی: راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک باقی می ماند و با انجام بازطراحی ارتقا می یابد و روزآمد می شود.

5. متن آمریکایی: ایران موافقت کرد یک سری اقدامات را برای رفع نگرانی های آژانس در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی(PMD) برنامه هسته ای خود انجام خواهد داد.  که باز هم چنین چیزی در متن ایرانی نیامده است.

6. متن ایرانی: ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه و به صورت موقت اجرا می کند و جدول زمانی آن در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس است.

متن آمریکایی: ایران موافقت کرده است پروتکل الحاقی را اجرا کرده و به آژانس اجازه دسترسی های بیشتری را در رابطه با برنامه هسته ای ایران بدهد.

7. مهمترین قسمت این تفاوت های فاحش بین متن ایرانی و متن آمریکایی، قسمت مربوط به برداشته شدن تحریم ها است. ما هرچند که به طرف ایرانی اعتماد کامل داریم ولی باز هم تاکید میکنیم که دغدغه ما از نیرنگ های شیطان بزرگ است. این نکته بدیهی نباید یادمان برود که تحریم ها را طرف مقابل باید بردارد و این اظهارت متناقض آنها جایی بس نگرانی دارد. چون رئیس جمهور و وزیر امورخارجه و وزیر انرژی آمریکا تاکید دارند که تحریم ها مرحله به مرحله برداشته خواهد شد.

متن ایرانی: پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمام قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم های اقتصادی و مالی چند جانبه اروپا و یک جانبه آمریکا(اعم از مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری، نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی) فورا لغو خواهند شد.

متن آمریکایی: اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، در تحریم ها تخفیف شامل حالش می شود. ساختار تحریم های آمریکا باقی می ماند. تحریم های شورای امنیت همزمان با پایان همه مباحث مرتبط با هسته ای از جمله غنی سازی، ابعاد احتمالی نظامی(PMD)، فردو، اراک و شفاف سازی، لغو می شود؛ تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا پس از آنکه آژانس تائید کرد ایران تمام گام های هسته ای مرتبط را برداشت، تعلیق! (نه لغو) می شوند و هر گاه آژانس گفت ایران به تعهداتش عمل نکرده، مجددا اعمال می شوند.

گذشته ثابت کرده است که آژانس مرتب گزارش می دهد که ایران شفاف سازی نکرده و همکاری لازم صورت نگرفته است؛ چون تهران اجازه ورود آژانس به تاسیسات نظامی و موشکی کشور را نمی دهد.

خط قرمزهایی که از آنها عبور شد

متنی که توسط وزارت امور خارجه کشورمان در اختیار رسانه ها قرار گرفت، سوال هایی را در ذهن ایجاد می کند. در ادامه به طور خلاصه به چند مورد از مهمترین خطوط قرمزی که طبق گفته های آقای دکتر ظریف و متن ایرانی، از آنها عبور شده است اشاره می کنیم. امید است که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت و در فرصت چند ماهه باقی مانده، یا به این ابهامات که توسط رسانه های جمعی مختلف مطرح شده پاسخ داده شود و یا اگر اشتباهی رخ داده، اصلاح شود.

1. کشور ما برای کاربردهای مختلف کشاورزی و درمانی و... به حداقل 190 هزار سو غنی سازی احتیاج دارد که برای این مقدار 150 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم. ولی طبق متن ایرانی ما 5060 سانتریفیوژ ماشین نسل یک آن هم فقط در نطنز- می توانیم داشته باشیم و متعهد شده‌اند دستکم برای مدت 10 سال از سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های 2 و 4 و 5 و 6 و 8 که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است استفاده‌ای نشود.

از آن فراتر طبق مصوبه مجلس، دولت باید برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای تلاش کند. ما برای تولید این مقدار برق 3 میلیون و 800 هزار سو غنی سازی نیاز داریم که این موضوع قبل از اینکه مصوبه مجلس باشد، حاصل تحقیق دو ساله دانشگاه استنفورد آمریکا است که بین سال های 1353 تا 1355 انجام گرفته است.

2. طبق گفته های آقای ظریف، فردو از کارخانه ای صنعتی به محل تحقیقات فیزیک هسته ای پیشرفته! تبدیل می شود که این کار از تعطیلی و پلمپ هم بدتر است. چون ما داریم خودمان به صورت داوطلبانه با تغییر ماهیت مرکز فردو، هزینه ای بالا به کشور تحمیل می کنیم. برای تحقیقاتی که می تواند در هرکدام از دانشگاه های کشور و روی زمین انجام شود که لازم نیست 40 متر زیر زمین و زیر کوهی 90 متری رفت و بیش از 130 متر ضریب اطمینان دسترسی ایجاد نمود. دلیل حساسیت آمریکا و اسرائیل به تاسیسات فردو همین عدم امکان انهدام و زدن فردو بود.

3. ما اکنون 9 هزار کیلوگرم مواد 5 درصد غنی سازی شده داریم که باید 8700 کیلوگرم از آن را اکسید کنیم و 300 کیلوگرم مواد 76/3 برایمان باقی بماند.

4. در این توافق تعهدات ایران شفاف بوده و تعهدات طرف مقابل مبهم و غیر شفاف است که آقای حضرتی مدیر مسوول روزنامه اصلاح طلب شرق نیز این موضوع را از نقاط ضعف متن منتشر شده میداند؛ یعنی چیزهایی که ما می خواهیم بدهیم کاملا معلوم اند ولی چیزهایی که می خواهیم بگیریم کاملا مبهم و غیر شفاف است.

5. با توجه به تجربه بدعهدی طرف مقابل تعهدات ما باید به گونه ای می بود که قابل برگشت باشد. ولی این خط قرمز هم درباره تاسیسات فردو و کاهش اورانیوم ذخیره شده در کشور اصلا رعایت نشده و سایر تعهدات هم با زحمت بسیار و در طی سالیان طولانی قابل بازگشت است. مثل جمع کردن سانتریفیوژهای نطنز و تغییر هسته راکتور اراک.

6. قبول چارچوب های نظارتی سخت گیرانه و ویژه برای سالیان طولانی و اجازه دسترسی های بیشتر به آژانس انرژی اتمی خارج از معاهدات بین المللی و در قالب پروتکل الحاقی

7. یکی دیگر از خطوط قرمز ملت ایران و مهمترین آنها که طیف های مختلف بر روی آن تاکید دارند، لغو یکجای تمامی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، آن هم به صورت جزئی از توافق و نه نتیجه آن. چون طبق متن منتشر شده، آژانس انرژی اتمی -که با گستاخی تمام درخواست بازدید از مراکز نظامی و موشکی ایران را دارد و ابعاد احتمالی نظامی(PMD) را جزئی از برنامه ایران برای شفاف سازی می داند- می بایست انجام تعهدات ایران را تایید نماید و سپس تحریم ها لغو شود.

التماس تامل

 



  • امیرحسین رفعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی